Czym jest depresja

Home / Blog / Czym jest depresja

CO TO JEST DEPRESJA ?

Depresja jest chorobą. Tak jak chorobami są: nadciśnienie tętnicze, cukrzyca, grypa, czy zapalenie stawów. Depresja dotyczy naszego umysłu i naszych emocji. Zdarza się często, że cierpi nasze ciało. Nad depresją nie da się zapanować, tak jak nie da się zapanować nad gorączką, bólem mięśni w grypie, wzrostem stężenia cukru w cukrzycy, niedotlenieniem serca w chorobie wieńcowej, czy wzrostem nadciśnienia. Nad objawami depresji nie ma kontroli.

Depresja towarzyszy ludzkości od zarania dziejów. Cierpieli na nią starożytni, cierpią i współcześni .Na depresję chorowali między innymi: Aleksander Wielki, Ludwig van Beethoven, Vincent Van Gogh, Wiliam Faulkner, Winston Churchil, Ernest Hemingway, Sylvia Plath, Peter Sellers i wielu innych. Obecnie uważa się, że na zaburzenia depresyjne w skali roku cierpi około 10% populacji dorosłych. Profesor Antoni Kępiński napisał, że smutek jest dolą człowieczą. Nie ma człowieka, który raz w życiu nie odczuwał smutku. To uczucie jest wszystkim znane. Ale być smutnym, nie oznacza chorować na depresję. Smutek depresyjny jest bardziej długotrwały niż zwyczajna ,,chandra,,.

CZY DEPRESJA JEST CHOROBĄ PSYCHICZNĄ?

Zaburzenia depresyjne są umieszczone w międzynarodowej klasyfikacji zaburzeń psychicznych, więc w tym kontekście depresja jest chorobą psychiczną, dotyczy przecież naszej psychiki. Natomiast nie jest chorobą psychiczną w tak zwanym rozumieniu powszechnym, nie jest ,,szaleństwem”, obłędem, pomieszaniem zmysłów kiedy dochodzi do zniesienia kontaktu z rzeczywistością.

JAKIE SĄ PRZYCZYNY DEPRESJI ?

Depresja może pojawić się u każdego, a powody są różne. Najłatwiejszymi do zrozumienia i najczęstszymi są przyczyny psychologiczne – urazy psychiczne, których doznajemy w życiu, śmierć czy odejście bliskich osób, utrata pracy, majątku, różne wydarzenia bardziej stresujące, czy mniej stresujące, ale przewlekłe, kłopoty w pracy, w domu. Depresja może pojawić się u osób chorujących somatycznie. Im cięższa choroba i bardziej przewlekła, tym większe ryzyko wystąpienia depresji . Najczęściej są to choroby układu krążenia, neurologiczne, zaburzenia hormonalne, infekcje. Zdarza się, że depresja pojawia się w pełni zdrowia, szczęścia u osoby ,, młodej, pięknej i bogatej”. Taka depresja nazywa się endogenną.

Nie wiemy do końca jaka jest przyczyna tego rodzaju depresji.

CZY DEPRESJA JEST CHOROBĄ DZIEDZICZNĄ?

Część postaci depresji może być dziedziczna, ale ryzyko odziedziczenia choroby nie jest duże. Nie mniej ważny jest wpływ środowiska, to w jakim otoczeniu będziemy się wychowywać, dorastać, oraz przykre wydarzenia życiowe.

JAK ROZPOZNAĆ DEPRESJĘ?

Depresja ma charakterystyczne objawy. Uczucie smutku, apatii niemożność radowania się z czegokolwiek, brak aktywności, utrata zainteresowań, niechęć do spotkania z ludźmi. To również szereg fizycznych objawów – zaparcia, uczucie suchości w ustach, ciągłe zmęczenie. Pojawia się bezsenność lub senność nadmierna, częstsza jest bezsenność. Objawy te nie przemijają w ciągu godziny czy dnia . Gdy utrzymują się ponad dwa tygodnie należy podejrzewać depresję.

NAJBARDZIEJ TYPOWE OBJAWY DEPRESJI

Smutek

Przygnębienie

Niemożność odczuwania radości (,, nic nie cieszy,,)

Zmniejszenie aktywności

Apatia

Zmniejszenie zainteresowań

Spowolnienie

Niechęć do działania

Trudności w pracy (dotychczasowe czynności stają się niewykonalne)

Senność lub bezsenność

Lęk, uczucie wewnętrznego napięcia ,, niepokój w środku,, czasem panika

Poczucie beznadziejności, niska samoocena, poczucie winy.

Zmniejszenie apetytu

Spadek wagi ciała (rzadziej zwiększenie apetytu i przyrost masy ciała)

Suchość w ustach

Uczucie ciągłego zmęczenia, brak energii

Zmniejszenie libido, niechęć do aktywności seksualnej

Trudności w koncentracji

Wrażenie pogorszenia się pamięci , wrażenie niesprawności intelektualnej

Dolegliwości bólowe (bóle głowy, bóle w klatce piersiowej , bóle kręgosłupa)

JAK DEPRESJA MOŻE SIĘ ZACZĄĆ?

Wiele osób cierpiących na depresję, nie zdaje sobie zupełnie sprawy z tego faktu. Objawy choroby mogą rozwijać się podstępnie, powoli. Czasem mogą być nietypowe. Depresja może się rozpocząć zmęczeniem, kłopotami ze snem, bólami głowy, co w połączeniu ze stresami codziennymi i przepracowaniem może dla niektórych osób wydawać się naturalne. Nie podejrzewają, że zaczyna się choroba, a jeśli to już to jakaś somatyczna. Dopiero potem mogą pojawić się bardziej charakterystyczne objawy. Ale trzeba też powiedzieć, że zdarza się tak, że smutek i apatia pojawia się nagle, z dnia na dzień. Bywa też, że depresja manifestuje się objawami fizycznymi.

KTO POWINIEN LECZYĆ DEPRESJĘ?

Najlepiej na leczeniu depresji znają się lekarze psychiatrzy. Psychiatra jest taką samą specjalnością medyczną jak każda inna. Tak jak kardiolog zna się na sercu, tak psychiatra na psychice ludzkiej. Nie należy się wstydzić wizyty u psychiatry. Psychiatra dla osoby z depresją jest ważnym sojusznikiem. Jako wykwalifikowany specjalista może bardzo pomóc. I tak jak wszystkich lekarzy obowiązuje go tajemnica lekarska. Lżejsze i bardziej typowe postaci depresji mogą być diagnozowane i leczone przez lekarzy rodzinnych. Ważnym wsparciem jest pomoc psychoterapeuty, rodziny, najbliższych.